Két láb, két kerék, négy kerék – egymás mellett jól megfér?

A biciklisekre vonatkozó új táblákat és útburkolati jeleket helyeztek el a kerületben több helyen. Lássuk, mit jelentenek ezek, és vajon csakugyan megkönnyítik a közlekedést?

A magam részéről örömmel veszem, hogy egyre jobban terjed a biciklis közlekedés. Biztos még többen szállnának két kerékre, ha biztonságosabb módja lenne ez az utazásnak még itt, a zsúfolt Bel-Budán is. A kerékpáros utak hiánya, a közlekedők figyelmetlensége azonban nagyon megnehezíti mindenki dolgát. Példának okáért itt található a tízes bicikliút-halállistán előkelő helyen szereplő Halász utcai felhajtó. A kerékpárosok a  budai bicikliút ezen szakaszán eleve nehezen haladhatnak, mivel a fényképezkedő turistáktól hemzsegő útszakaszon kevesen veszik figyelembe az osztott járda szerepét.  A Halász utcai felhajtó pedig mindenki számára beláthatatlan: se autós, se gyalogos, se kerékpáros nem tud figyelni a számtalan táblára, villamosra, a megállóktól fizikálisan is beláthatatlan az egész kereszteződés.

Íme egy videó a furcsa kereszteződésről:

Ezeken a helyzeteken segíthet, hogy most használhatóvá tették a Fő utcában a buszsávot a kerékpárosok számára is, és ezt táblával és útburkolati jel felfestésével is jelölik. A párhuzamosan, de ellenkező irányba (észak felé) haladó Bem rakparton, ahol nincs külön buszsáv, útburkolati jel mutatja a közúton a kerékpáros nyomot.

busz és kerékpáros közös sávon
Közösen használható a buszsáv

A buszsáv megnyitását jó ötletnek tartom, viszonylag biztonságos és gyors előrejutást jelent. Kérdéses viszont, hogy a parkoló autókkal szegélyezett, csúcsidőben zsúfolt rakparton tudják-e majd értelmezni az autósok a sávjuk jobb oldalán futó jelzést. Te észrevennéd?

kerékpáros nyom autós sávban
Kerékpáros nyom az autóssal közös sávban

És ha két keréken közlekedsz, mit választanál szívesebben? A sétányon andalgó turisták kerülgetését, vagy az autósok melletti szlalomozást?  Szerinted jelent valódi könnyebbséget az új útburkolati jelek és táblák megjelenése, vagy csak a döntéshozók lelkiismeretét könnyíti meg ez a néhány jelzés?

Egy dolog biztos: akár két lábon, akár két keréken, akár négy gumin közlekedsz, figyeljünk egymásra, tájékozódjunk az új útvonalak, lehetőségek felől, tartsuk be a közlekedés szabályait – hogy mindenki örömmel haladhasson végig a maga útján.

 

5 Comments on “Két láb, két kerék, négy kerék – egymás mellett jól megfér?”

  1. Sajnos a bicikliseket ugyanúgy nem tűrik meg az autósok az utakon, ahogy a gyalogosok a járdán.
    Hiába vannak útburkolati jelek egyre több helyen felfestve, az autósok nem veszik figyelembe, és ugyanúgy ráhajtanak.
    Az is gyakori eset, hogy rádudálnak az ott haladó kerékpárosra.
    A járdán hasonló a helyzet. Főleg azokat zavarják a kerékpárok, akik kutyákat sétáltatnak. Saját tapasztalat, hogy a kutyát sétáltató emberek elkezdenek kiabálni a kerékpárossal, mondván az megijeszti a kutyájukat, vagy miattuk nem merik hosszabb pórázra engedni őket.
    Kerékpárosként pedig többször kerültem olyan szituációba is, amikor iskolába tartó fiatalok jó munkának tartják a kerékpáros elé kilökődni egymást.

  2. Bizony, van még mit fejlődni közlekedési kultúra terén. Nem csak a szabályok betartására gondolok, hanem arra is, hogy figyeljünk oda egymásra.

  3. határozottan megkönnyíti. az autók között nem kell szlalomozni, normális tempóban mehetek, ha nagyon akar, meg tud előzni.

    amúgy a Bem rakpart úttestje sosem volt „az autósok sávja”, teljesen átlagos közút. ügyeljünk a szóhasználatra 😛

    1. Öröm hallani, hogy nem csak fölösleges irka-firka!
      Köszi az észrevételt, javítottam “közút”-ra. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük