A biciklisekre vonatkozó új táblákat és útburkolati jeleket helyeztek el a kerületben több helyen. Lássuk, mit jelentenek ezek, és vajon csakugyan megkönnyítik a közlekedést?
A magam részéről örömmel veszem, hogy egyre jobban terjed a biciklis közlekedés. Biztos még többen szállnának két kerékre, ha biztonságosabb módja lenne ez az utazásnak még itt, a zsúfolt Bel-Budán is. A kerékpáros utak hiánya, a közlekedők figyelmetlensége azonban nagyon megnehezíti mindenki dolgát. Példának okáért itt található a tízes bicikliút-halállistán előkelő helyen szereplő Halász utcai felhajtó. A kerékpárosok a budai bicikliút ezen szakaszán eleve nehezen haladhatnak, mivel a fényképezkedő turistáktól hemzsegő útszakaszon kevesen veszik figyelembe az osztott járda szerepét. A Halász utcai felhajtó pedig mindenki számára beláthatatlan: se autós, se gyalogos, se kerékpáros nem tud figyelni a számtalan táblára, villamosra, a megállóktól fizikálisan is beláthatatlan az egész kereszteződés.
Íme egy videó a furcsa kereszteződésről:
Ezeken a helyzeteken segíthet, hogy most használhatóvá tették a Fő utcában a buszsávot a kerékpárosok számára is, és ezt táblával és útburkolati jel felfestésével is jelölik. A párhuzamosan, de ellenkező irányba (észak felé) haladó Bem rakparton, ahol nincs külön buszsáv, útburkolati jel mutatja a közúton a kerékpáros nyomot.

A buszsáv megnyitását jó ötletnek tartom, viszonylag biztonságos és gyors előrejutást jelent. Kérdéses viszont, hogy a parkoló autókkal szegélyezett, csúcsidőben zsúfolt rakparton tudják-e majd értelmezni az autósok a sávjuk jobb oldalán futó jelzést. Te észrevennéd?

És ha két keréken közlekedsz, mit választanál szívesebben? A sétányon andalgó turisták kerülgetését, vagy az autósok melletti szlalomozást? Szerinted jelent valódi könnyebbséget az új útburkolati jelek és táblák megjelenése, vagy csak a döntéshozók lelkiismeretét könnyíti meg ez a néhány jelzés?
Egy dolog biztos: akár két lábon, akár két keréken, akár négy gumin közlekedsz, figyeljünk egymásra, tájékozódjunk az új útvonalak, lehetőségek felől, tartsuk be a közlekedés szabályait – hogy mindenki örömmel haladhasson végig a maga útján.
Sajnos a bicikliseket ugyanúgy nem tűrik meg az autósok az utakon, ahogy a gyalogosok a járdán.
Hiába vannak útburkolati jelek egyre több helyen felfestve, az autósok nem veszik figyelembe, és ugyanúgy ráhajtanak.
Az is gyakori eset, hogy rádudálnak az ott haladó kerékpárosra.
A járdán hasonló a helyzet. Főleg azokat zavarják a kerékpárok, akik kutyákat sétáltatnak. Saját tapasztalat, hogy a kutyát sétáltató emberek elkezdenek kiabálni a kerékpárossal, mondván az megijeszti a kutyájukat, vagy miattuk nem merik hosszabb pórázra engedni őket.
Kerékpárosként pedig többször kerültem olyan szituációba is, amikor iskolába tartó fiatalok jó munkának tartják a kerékpáros elé kilökődni egymást.
Bizony, van még mit fejlődni közlekedési kultúra terén. Nem csak a szabályok betartására gondolok, hanem arra is, hogy figyeljünk oda egymásra.
határozottan megkönnyíti. az autók között nem kell szlalomozni, normális tempóban mehetek, ha nagyon akar, meg tud előzni.
amúgy a Bem rakpart úttestje sosem volt „az autósok sávja”, teljesen átlagos közút. ügyeljünk a szóhasználatra 😛
Öröm hallani, hogy nem csak fölösleges irka-firka!
Köszi az észrevételt, javítottam “közút”-ra. 🙂